Boekhoudbundel
 

Drie online valkuilen die elke zzp'er wil vermijden

Valkuil 1: Twitter inzetten zonder een degelijk plan

Twitter is een geweldig platform waar je direct in contact kunt komen met potentiële klanten. Het is voor veel coaches, trainers en adviseurs met name interessant, omdat:

Gebruikers prive berichten plaatsen waardoor je gebruikers kunt zoeken en volgen op bepaalde problemen, vragen of situaties. Een dieet-coach kan hierdoor bijvoorbeeld zoeken op tweets waarin over gewicht wordt gesproken en hierdoor met gemak potentiële klanten bereiken.

Je kunt gebruikers berichten voorschotelen zonder dat dit als spam over komt. Op twitter sla je gemakkelijk een aantal berichten over als je die niet wilt lezen. Bij bijvoorbeeld een nieuwsbrief is dit veel lastiger en wordt het als vervelend ervaren omdat het in je inbox terecht komt. Daarbij moet je een mail verwijderen waardoor de afzender je dwingt een handeling uit te voeren. Bij twitter is dit niet het geval.

Het is heel laagdrempelig om contact te leggen met nieuwe klanten, maar ook voor potentiële klanten om contact met jou te leggen. Als je regelmatig via twitter (openbaar!) contact opneemt met een bestaande klant verlaag je de drempel voor potentiële klanten om je ook via deze weg te benaderen. Ze kunnen de gesprekken immers volgen en zien hoe prettig je met hen omgaat. Echter, wanneer je social media gebruikt zonder daar een plan voor te hebben, dan zullen er niet snel nieuwe klanten uit voort komen. Het is van belang dat je uitstippelt waar je het over gaat hebben en welke informatie je weg wilt geven (en vooral ook welke informatie niet). Bepaal welke doelgroep je als volgers zou willen hebben en hoe je deze volgers tot klant wilt maken. Grofweg kan je deze stappen aanhouden om voorbereid te starten met twitter:Maak een aantrekkelijk en interessant profiel aan.

  • Maak een lijst met onderwerpen waarover je wilt twitteren en link regelmatig naar pagina’s en artikelen op jouw website.
  • Zoek interessante potentiële klanten en volg ze.
  • Ga regelmatig een gesprek aan met huidige en potentiële klanten.
  • Laat zien welk aanbod je hebt en maak speciale aanbiedingen voor twitter

Valkuil 2: Onduidelijk aanbod

Veel websites voldoen aan hun doel wanneer je ze als visitekaartje beschouwd. Echter, in een ideale wereld krijg je er ook direct klanten door, en dat is vaak niet het geval. Toch is het heel goed mogelijk om klanten via jouw website te krijgen.

Naast een goede vormgeving en duidelijke navigatie is de inhoud van groot belang. De belangrijkste tip die ik je kan geven is: Doe een duidelijk aanbod. Er moet dus iets zijn waar jouw bezoekers “ja” tegen kunnen zeggen en waar ze zich met weinig moeite voor aan kunnen melden.

Valkuil 3: Verschuilen achter een bedrijfsidentiteit

Mensen hebben graag contact met mensen. Zodra we het gevoel hebben dat we met een organisatie zaken doen ipv van een persoon hebben we het gevoel dat we een nummertje zijn. Het is dus goed om te laten zien wie je bent, wat je bezig houdt en waar je voor staat. Die persoonlijke kant kan je online laten zien op twitter, maar ook op een website. Een foto van jezelf en een verhaaltje wat je bezig houdt doen wonderen. Nog beter is een blog waarbij je uit eigen persoon verteld over zakelijke aspecten waar je mee bezig bent.

Jerry Tieben

Jerry Tieben is coachend vormgever, klik hier voor de website van Jerry of volg hem via Twitter @jerrytieben

Hieronder lees je nog meer interessante blogs: