Boekhoudbundel
 
Vanzzpernaarwerkgever

Van zzp'er naar werkgever: een grote stap

Je grote droom wordt waar; je start je eigen onderneming. Als zzp'er doe jij precies wat je wilt en hoe je het wilt. Na een spannende start met veel acquisitie en zoeken naar de juiste bedrijfsvoering gaat het lopen en je onderneming neemt een vlucht. Je krijgt grotere naamsbekendheid en steeds meer opdrachten. Dit betekent echter ook meer bijkomstige activiteiten zoals een uitgebreidere administratie en het wordt steeds lastiger om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Het wordt tijd voor een volgende stap; iemand in dienst nemen. Je wordt werkgever.

Nu je de beslissing hebt genomen valt er een last van je schouders, het geeft rust. Natuurlijk is het fijn helemaal zelf te kunnen bepalen wat je doet. Maar het is ook goed om een sparringpartner te hebben, iemand om mee te overleggen, die zaken van een andere kant kan bekijken.

Dan nog op zoek naar de juiste persoon. Wie past er bij jou en jouw onderneming? Je bent er immers aan gewend geraakt alles zelf te beslissen en op jouw manier te kunnen doen. Deze nieuwe persoon moet op dezelfde lijn zitten en echt een toevoeging zijn. Zorg dat je van begin af aan open en eerlijk bent over je wensen, plannen en doelen zodat de neuzen dezelfde kant op staan.

Hoe dan?!
Heb je iemand gevonden waar je vertrouwen in hebt en waarmee je aan de slag wilt, dan begint het praktische gedeelte.

Was het bij het starten van je eenmanszaak al lastig om alles inzichtelijk en goed op orde te krijgen, nu je iemand in loondienst gaat nemen zijn de zaken waar je allemaal rekening mee moet gaan houden nog veel talrijker. Er moeten afspraken worden gemaakt over arbeidsvoorwaarden die in een contract worden vastgelegd. Bij de Kamer van Koophandel dien je aan te geven dat je personeel in dienst gaat nemen en ook de Belastingdienst moet op de hoogte worden gesteld dat je werkgever wordt. Een loonadministratie moet worden opgetuigd en naar de Belastingdienst toe ontstaan er nieuwe verplichtingen. In de kennisbank van ikwordzzper.nl en Starten.nl vind je alle belangrijke stappen die genomen moeten worden overzichtelijk op een rijtje.

Termen als heffingsloon, loonheffing en arbeidskorting vliegen je om de oren. Begint het je al te duizelen? Schroom niet om hiervoor de hulp in te roepen van een administratiekantoor. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er iemand is met kennis van zaken die dit als dagelijks werk beschouwt?

Uiteraard is het wel goed om feeling te houden met dit proces en enig inzicht te hebben in wat er gebeurt. Op de website www.loonstrokie.nl worden op geheel eigen wijze een paar van de meest voorkomende termen met betrekking tot de loonadministratie uitgelegd.

Zoals gezegd: van zelfstandige zonder personeel naar werkgever gaan is een grote stap. Het kan je onderneming weer een boost geven en vooruithelpen, maar het levert ook meer verantwoordelijkheden op. Oriënteer je en lees je goed in zodat je precies weet wat je te wachten staat.

Ben jij er klaar voor?

Gerrit van der Scheer

Gerrit van der Scheer is directeur bij Buro Freecon. Bij Buro Freecon wordt uitgebreid aandacht besteed aan de betrouwbaarheid van je administratie. Daarbij letten de specialisten vooral op juiste toepassing van de fiscale wetgeving, volledigheid van de administratie en consistentie met eerdere jaren. Aangevuld met fiscaal en juridisch advies zorgen ze voor een zo laag mogelijke belastingdruk.

Gerrit zou het leuk vinden als je met hem linkt via zijn LinkedIn-profiel.